Nyeste Artikler

Her er 3 hoteller du skal overveje, når du rejser i Aarhus

Her er 3 hoteller du skal overveje, når du rejser i Aarhus

Planlægger du en weekendtur til Aarhus? Kunne du godt tænke dig at slentre op og ned af Åen, komme en tur forbi Den Gamle By og eventuelt gå en tur rundt i regnbuen på ARoS? Men du ved måske ikke, hvor du skal finde et…

Hvor skal man rejse hen i januar?

Hvor skal man rejse hen i januar?

Det er blevet januar måned og det er blevet koldt, trist og gråt. Du har fået nok, og vil egentlig bare gerne væk fra det våde Danmark, og du tænker “hvor skal man rejse hen i januar? Frygt ej, vi giver dig nogle bud på,…

Sådan undgår du jetlag

Sådan undgår du jetlag

Jetlag kan ødelægge en ferie, enten fordi du stirrer op i loftet hele natten fordi du ikke kan sove, eller fordi du faldet i søvn midt i morgenmaden, fordi du ikke har sovet hele natten. De fleste mennesker har prøvet at få jetlag på en langdistanceflyvning, fordi man har krydset flere tidszoner, og en jetlag varighed kan vare i langt tid. En tommelfingerregel er, at en tidszone svarer til en dags jetlag, og i nogle tilfælde kan man have jetlag i flere uger, men hvad er jetlag? Jetlag er betegnelsen for det ubehag man føler i kroppen, når det indre ur ikke kan følge med i springet mellem tidszonerne. Det er blevet bevist, at man kan undgå jetlag, og vi giver dig tre gode råd til, hvordan man undgår jetlag. 

 

Forhindrer jetlag inden afrejse

Vi anbefaler dig at træne inden din flyvning. Hvis du sveder og forbrænder kalorier før en lang rejse, vil det gavne dig i det lange løb. Forskning viser, at motion forbedrer søvnkvaliteten, hvilket er vigtigt, når du skal begå det i et nyt miljø. For at undgå jetlag, er det vigtigt at forblive hydreret. Drik eventuelt tre glas varmt vand, før du kommer på flyet, derefter drik et glas varmt vand eller ingefær te med citron hver time på flyrejsen. Undgå kolde drikkevarer og isterninger.

 

Formindsk jetlag under rejsen

Som allerede nævnt, er det vigtigt at forblive hydreret under hele rejsen. Du kan eventuelt pakke en drikkeflaske, som du kan fortsætte med at zippe til  under hele flyvningen. Forsøg at fylde den under flyveturen, og dette har den ekstra bonus ved at tvinge dig til at strække benene flere gange under din flyvning. For at forberede dig på dine nye vågne timer, er det vigtigt at prøve at justere din søvnplan. Indstil dit ur til den tidszone, du er på vej ind i og meditere hver anden time i 30 til 60 minutter. Sov kun inden for de sovende timer i den tidszone du skal til. Det kan selvfølgelig godt være den svære del af forberedelsen, men ikke desto mindre virker det. Når du skal sove på flyveturen, er det vigtigt at du undgår det “blå lys” fra skærmen på din smartphone eller i sædet foran dig, så får du nemlig lettere ved at falde i søvn. Angående mad under flyveturen, så kan vores kroppe bliver lidt luftigere i luften end på jorden. For at undgå dette kan du holde dig til varme, fugtige fødevarer og undgå brød og kiks, kolde desserter, læskedrikke, alkohol og kaffe.

 

Når du ankommer til din destination

Når du endelig ankommer, skal du tage et varmt bad eller brusebad og fugt din hud, som kunne være tør fra flyet. Meditere og sørg for, at du drikker masser af vand – dobbelt så meget, som du normalt ville forbruge. Pollard råder rejsende til ikke at lure – selv hvis du er ankom om morgenen, og du er opbrugt. I stedet for, siger han, mediterer siddende at hvile og endnu en gang i den tidlige aften før middagen. Undgå alkohol og gå tidligt i seng, så vil resultatet være minimalt eller ingen jetlag.